تعریف جدیدی از مراحل بروز دیابت نوع 1

آیا می دانید دیابت نوع 1 چه مراحلی دارد؟ این سوال یک سوال رایج است که غالباٌ محققان و بیماران تمایل دارند از آن آگاه شوند.

هدف از تعیین مراحل دیابت نوع1  شناسایی افرادی است که هنوز به دیابت نوع 1 مبتلا نشده اند اما مستعد ابتلا به این بیماری هستند و در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به این بیماری می باشند.

تعریف جامع از سه مرحله ی ابتدایی دیابت نوع1 حاصل دو دهه پژوهش و غربالگری توسط پژوهشگران است. محققین می توانند با شناسایی این مراحل از حمله ی خاموش سیستم ایمنی به سلولهای سازنده ی انسولین از طریق آزمایشات بالینی بهتر آگاه شده و به شناسایی زود هنگام و طراحی داروهای مناسب برای درمان سریعتر یا حتی پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع1 اقدام کنند.

سه یا احتمالاٌ 4 مرحله ی ابتدایی دیابت نوع 1 بشرح زیر است :

مرحله ی اول : خودایمنی بعلاوه ی تحمل گلوکز طبیعی

مرحله ی دوم : خودایمنی بعلاوه ی تحمل گلوکز غیرطبیعی (قندخون ناشتا بیشتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر و قندخون تصادفی بیش از 200، مقدار هموگلوبینA1C  بیش از5.7  درصد و یا بطور کلی افزایش مقدار هموگلوبین A1C) .

مرحله ی دوم ثانویه : در حالیکه این مرحله می تواند وجود نداشته باشد اما برخی از محققان معتقدند این یک مرحله ی بینابینی است که در آن مقدار قندخون و A1C  بالا می رود و اتوآنتی بادیهای چند گانه در خون فرد ظاهر می شوند( قندخون ناشتا126  و بالاتر، قندخون تصادفی 200 یا بالاتر و مقدارA1C  بالاتر از 6.5درصد).

مرحله ی سوم : دیابت نوع1 با علایم کلاسیک که نیاز به درمان با انسولین دارد، همراه است.

سینتیا رایس معاونت حمایت و سیاست گذاری موسسه ی JDRF  می گوید: تعریف مراحل ابتلا به دیابت نوع1 موجب افزایش تحقیق و تفحص در این زمینه و ارتقاء تحقیقات بمنظور دسترسی به درمانهای جدید و بهبود سیاست گذاری و مدیریت این بیماری می گردد.

هدف اصلی در ارائه یک تعریف مشخص از مراحل بیماری دیابت نوع1 جلوگیری از افزایش بسیار زیاد قندخون و مواجه شدن کودکان با کتواسیدوز دیابتی است و اهداف مشابهی نیز برای بزرگسالانی که بیماری دیابت نوع1 در آنها اشتباهاٌ دیابت نوع2 در نظر گرفته شده است،می باشد.

هدف از ارائه تعریف مجدد از مراحل ابتدایی دیابت نوع1 کمک به روشن کردن نوع دیابتی است که فرد ممکن است به آن مبتلا یا در مسیر ابتلا به آن قرار گرفته باشد و چنانچه این کار موجب به تأخیر انداختن یا حتی جلوگیری از بروز کامل بیماری دیابت نوع 1 شود ، ارزشمند است.

دکتر Rice  می گوید: این موضوع یک زمینه ی نوظهور میان جامعه ی پزشکی دیابت است اگر چه محققان سالهای متوالی به گردآوری شواهد کارآزمایی های بالینی مانند  Trial Netو سایر تحقیقاتی که تمرکز آنها بر پیشگیری از طریق بررسی سابقه ی مراحل اولیه ی تشخیص در بیماران و خانواده ی افراد مبتلا به دیابت نوع1 بوده است، پرداخته اند. یکی از تحقیقات در این زمینه که در ماههای آتی منتشر خواهد شد احتمالاٌ بحث های زیادی را در جلسات علمی انجمن دیابت آمریکا در تابستان آینده (5 تا 9 ژوئن 2015) ایجاد خواهد کرد.

تعیین مراحلی برای روند ابتلا به دیابت نوع1 می تواند راههای جدیدی را برای ابداع درمانهای مختلف و تحقیقات پیشگیرانه ایجاد کند و سردرگمی بسیاری از بیماران را برطرف خواهد کرد زیرا همچنان پس از گذشت سالها و تشکیل جلسات بسیار در زمینه ی انواع دیابت هنوز درباره ی نوع دیابت و نام گذاری آن سردرگمی هایی وجود دارد.

منبع :  www.diabetesmine.com